Jak podaje Komisja Europejska, około 50% obywateli Unii ma nadwagę, bądź choruje na otyłość. „Te dane są przerażające”, powiedział o wynikach badań komisarz ds. zdrowia, Markos Kyprianu.
„Zła dieta oparta na składnikach pełnych tłuszczu oraz słodyczach, a także niechęć do aktywności fizycznej są najczęstszymi przyczynami prowadzącymi do otyłości”, dodał Kyprianu i wystosował apel do przemysłu spożywczego o prowadzenie odpowiedzialnej kampanii reklamowej oraz zniwelowanie poziomu soli, tłuszczu i cukru w produktach spożywczych.
Niepokojąca jest także informacja, że opisywany problem w dużej mierze zaczyna dotyczyć dzieci. Obecnie ponad 21 milionów dzieci w Europie ma nadwagę, co roku liczba ta wzrasta o 400 tysięcy. „Jeśli nie zaczniemy działać, dzisiejsze dzieci z nadwagą jutro staną się ofiarami zawałów”, ostrzegł Kyprianu.
Największe zmiany na niekorzyść w sposobie życia obywateli obserwuje się w krajach leżących nad Morzem Śródziemnym, ich mieszkańcy coraz częściej porzucają tamtejszą tradycyjną dietę opartą na oliwie z oliwek i świeżych rybach wybierając jedzenie znacznie mniej korzystnie wpływające na zdrowie.
Komisja Europejska zamierza stworzyć program partnerski między różnymi podmiotami z sektora zdrowia publicznego, organizacjami konsumenckimi oraz przemysłowymi. Ma także powstać Grupa Wysokiego Szczebla, której zadaniem ma być zajmowanie się sprawami żywienia w odniesieniu do zdrowia, nadwagi i otyłości. Kolejnym przedsięwzięciem ma być także zorganizowane z funduszy unijnych programy promujące aktywność fizyczną oraz zdrowe dożywianie się. Komisja Europejska wyraża również nadzieję, że reklamodawcy zmienią swoje postępowanie i wezmą większą odpowiedzialność za treść i rodzaj kampanii, szczególnie te, które trafiają do dzieci.